דלג על התפריטים

חיפוש צבר רפואה

מה ברצונך למצוא?

רוצים להתייעץ?

    צור קשר

    שיקום נוירולוגי בבית (לאחר אירוע מוחי)

    שיקום נוירולוגי בבית (לאחר אירוע מוחי)

    מטופלים שחוו שבץ מוחי (או אירוע מוחי, CVA), יזדקקו לתהליך שיקום נוירולוגי אינטנסיבי, שמומלץ שיחל מיד עם סיום אשפוז החירום בבית החולים. שיקום פרטי המתבצע בסביבה הביתית עם תוכנית שיקום המותאמת לבית מטיבה את התהליך באופנים רבים, ומהווה חלופה מלאה ואיכותית לשיקום במוסד שיקומי. צבר רפואה מעניקה למטופלים מעטפת שיקומית מקצועית מלאה, תוך זמינות 24/7 למטופלים ולמשפחה במשך כל תקופת הטיפול.


    למי מתאים שירות אשפוז אקוטי שיקום נוירולוגי

    שירות שיקום נוירולוגי בבית מתאים למטופלים שחוו אירוע מוחי (שבץ, CVA) או פגיעה מוחית חמורה.אירוע מוחי המכונה לעיתים גם שבץ מוחי או CVA מתרחש כאשר יש הפרעה פתאומית של אספקת הדם למוח.הפרעה זו גורמת לנזק נוירולוגי אשר בא לידי ביטוי באופנים שונים:

    פגיעה בבליעה – דיספאגיה.

    פגיעה שפתית – אפאזיה. בהבנה (Wernicke) או בהבעה (Broca) או גם וגם (גלובלית).

    פגיעה מוטורית בדיבור – דיסארתריה.

    פגיעה קוגניטיבית – הזנחת צד (neglect), אגנוזיה, בעיות זיכרון לפי סוגי הזיכרון השונים, ליקויים בתפקודים גבוהים (תפקודי ניהול).

    פגיעה התנהגותית – פגיעה פרונטלית.

    פגיעה במצב ערנות, פגיעה במחזור ערות – שינה

    פגיעה ראשונית או שניונית – פגיעה בסיבולת, עייפות קשה, דיכאון לעיתים הפגיעה היא בתחושה בחלק של הגוף או בתופעה של נמלול ותחושות מוזרות באחד מחלקי הגוף.


    תכנית השיקום המקיפה של צבר רפואה

    • אבחון והתאמת תכנית טיפול פרטית ייעודית ע”י רופא מומחה בשיקום.
    • צוות שיקום שבץ רפואי רב תחומי – רופאים/ות, אחים/ות, פיזיותרפיסטים/ות, מרפאים/ות בעיסוק, קלינאי/ות תקשורת, דיאטניות, עובדים/ות סוציאלים/ות.
    • ניהול תהליך השיקום מתחילתו ועד סופו ע”י מנהל/ת תיק שיקום שבץ בבית.
    • ליווי וזמינות טלפונית של הצוות 24/7.
    • הדרכה על מיצוי זכויות ותמיכה רגשית במטופל ובבני המשפחה.
    • פתרון בעיות רפואיות נלוות – איזון כאב, מחלות חום, טיפול בפצע ניתוחי, איזון גורמי סיכון של מחלות רקע, ועוד.
    • ייעוץ להתאמת הסביבה הביתית ולהתאמת אביזרי שיקום וניידות.

    יתרונות השיקום הנוירולוגי בבית

    צוות רב מקצועי של רופא, אח/ות, פיזיותרפיסט/ית, מרפא/ה בעיסוק וקלינאי/ת תקשורת ומקצועות פרה-רפואיים לפי הצורך נכנס לבית המטופל ומתחיל בבניית תוכנית שיקום שבץ עד הבית אישית, המותאמת לפגיעה הנוירולוגית תוך התייחסות לכלל הגורמים של הבית, המשפחה, המצב הנפשי וכו’. הצוות מבצע ביקורי בית סדירים ומלווה באופן צמוד את המטופל ומשפחתו וזמין עבורו בכל זמן. משרד הבריאות מכיר בצורך לתגבור שיקום שבץ ביתי האיכותי כחלופה לשיקום מוסדי. ישנה הכרה והבעת אמון בחשיבות מערך השיקום לאחר אירוע מוחי בבית העומד תחת הקפדה על סטנדרטים וקריטריונים מחמירים.

    • תוך 24 שעות מקבלת האישור – מתחיל טיפול השיקום עד הבית! נחסך זמן המתנה יקר למחלקות ייעודיות במוסדות שיקום. חשוב לדעת כי לזמן ההמתנה יכול להיות מחיר כבד כאשר יש צורך בשיקום, היות וככל שתהליך השיקום יתחיל מוקדם יותר – כך ימוצה טוב יותר פוטנציאל השיקום של המטופל.
    • המטופל משתקם בביתו – בסביבתו הטבעית והמוכרת, לצד בני משפחתו. במהלך תהליך השיקום המטופל מתרגל במרחב בו ימשיך לחיות את חייו – במעברים בביתו, במדרגות, באמבטיה שלו, וכו’. התרגול בסביבה הטבעית מאפשר הסתגלות וחזרה מהירה יותר לשגרה.
    • שיקום בבית מוריד את הסיכון לזיהומים וסיבוכים אחרים באשפוז מוסדי.
    • שיקום ביתי שומר על שגרת החיים של בני המשפחה וחוסך מהם כסף וזמן יקר בנסיעות למוסד השיקום, חיפוש חנייה, תשלום על החנייה וכיו”ב.
    • למטופל ולכם ישויך צוות רב מקצועי קבוע שילווה את כולכם למשך כל תקופת השיקום בבית. הצוות ילמד להכיר את המטופל ואתכם, את הרגלי המחיה שלכם, ואת ההעדפות של המטופל לגבי מזון, פעילות גופנית ועוד. ההכרות העמוקה משפרת את יעילותו של תהליך השיקום, תחושת הנוחות של המטופל ומשפחתו, ומסייעת בשמירה על הרצף הטיפולי.

    איך ניתן לקבל את השירות?

    אם יקירכם עבר שבץ מוחי ועומד להשתחרר מאשפוז החירום בבית החולים, יש לוודא שמכתב השחרור מבית החולים כולל המלצה לשיקום בבית. יש לפנות לנציג קופת החולים שלכם בבית החולים, ולבקש לקבל שיקום בבית. ניתן גם לפנות אלינו בשלב זה ולקבל הנחיות כיצד להתנהל בבית החולים.

    עם קבלת אישור קופת החולים וקליטת המטופל במסלול זה, נשמר הרצף הטיפולי באופן מלא מול קופת החולים לאורך כל תהליך השיקום הביתי ועד לסיומו.

    השירות יכול להינתן במימון קופות החולים למבוטחי הקופות שבהסדר. מטופלים שאינם נכללים בהסדר יכולים לקבל את השירות באופן פרטי עד הבית.


    שאלות ותשובות

    לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, המצבים השכיחים בהם נדרש שיקום הם: – אירוע מוחי או בעיות נוירולוגיות אחרות. – שבר בצוואר הירך, החלפת מפרק, ובעיות אורטופדיות אחרות (כולל קטיעות גפיים). – ירידה חדה בתפקוד לאחר מחלה חמורה ו/או ממושכת, עם ריתוק למיטה (כגון לאחר אוטם שריר הלב, ניתוח, זיהום קשה, הנשמה ועוד). שיקום אשפוזי ניתן לקיים בבית – בליווי צוות שיקומי של צבר רפואה המומחה בשיקום בבית, ועובד בתיאום ובזמינות 24/7 למטופל ולמשפחתו.

    ההפנייה לשיקום נעשית בבית החולים לקראת השחרור. בהחלטה על מסגרת השיקום המתאימה לאדם, יש לשתף את המטופל ומשפחתו ולהתחשב בהעדפותיו תוך מתן מידע מלא על הגורמים בהם ניתן להסתייע בתהליך השיקום. אם הוחלט שהמטופל מתאים לשיקום בבית, ניתן לבקש להיות משויך לשירותי צבר רפואה, דרך קופת החולים (בהתאם להסכמי צבר רפואה מול הקופה) או באופן פרטי.

    תכנית הטיפול מוגדרת בהתאם למצב הרפואי של המטופל, ולאחר תהליך אבחון והערכה שאנו מבצעים נוכל להעריך את משך הזמן הנדרש לטיפול. כאשר מדובר במטופל שיקום המגיע אלינו דרך קופת החולים, משך זמן הטיפול יוגדר בתיאום מלא מול קופת החולים לאחר בניית תכנית טיפול והמלצות הצוות המקצועי.

    הצוות שלנו מחזיק ציוד בסיסי ברכב, אשר נותן את המענה ברוב המקרים. במידה ואנחנו מתרשמים שהמטופל זקוק למכשיר נוסף, אנו נשקף זאת לקופת החולים בכדי לקבל את אישורם לכך. במידה והמטופל הגיע אלינו באופן פרטי, ניתן לו את הייעוץ לרכישת הציוד המתאים.

    אנחנו מאמינים שתמיד טוב יותר בבית, וברוב המקרים אנשים ירגישו ויחלימו טוב יותר בבית. אנו מתאימים למטופל תכנית שיקום ייעודית לצרכיו אשר מותאמת גם לסביבה הפיזית בה הוא חי. במוסד שיקומי קיימת סכנת חשיפה לזיהומים ובמקרים רבים זמן ההמתנה ארוך, ולכן יכול להשפיע על יכולת מיצוי הפוטנציאל השיקומי. כמו כן, במקרים רבים לא נדרשת השגחה רפואית צמודה, ולמעשה המטופל עסוק זמן קצר במהלך היום בפעילות שיקומית ובשאר היום הוא מבלה בסביבה זרה הרחוקה מלהיות בית.