מניעת תופעת האשפוזים החוזרים למטופלי בריאות הנפש – תופעת הדלת המסתובבת

מניעת תופעת האשפוזים החוזרים למטופלי בריאות הנפש – תופעת הדלת המסתובבת

מניעת תופעת האשפוזים החוזרים למטופלי בריאות הנפש – תופעת הדלת המסתובבת

אשפוז למתמודדי בריאות הנפש מיועד לרוב להיות פתרון קצר טווח לבעיה ארוכת טווח, בדר”כ אחרי אפיזודה קיצונית או התדרדרות במצב הנפשי. האשפוז מיועד לייצב את המטופלים, כאשר את המשך הטיפול הם אמורים לעבור בקהילה. אך הלכה למעשה, מתמודדי בריאות הנפש, בעיקר במצבים קשים, לא אחת חוזרים שוב ושוב לאשפוזים חוזרים, במה שנקרא “תופעת הדלת המסתובבת”. כחלק מהליך טיפולי יעיל, חיובי ועם כיוון אמיתי לשיפור מצבם של המתמודדים עם בעיות בריאות הנפש, מניעת תופעת האשפוזים החוזרים היא בהחלט מהותית.

 

אודות תופעת הדלת המסתובבת במטופלי בריאות הנפש

המונח “דלת מסתובבת” מתייחס לתת-אוכלוסייה של מטופלים כרוניים הסובלים מבעיות וקשיים של בריאות הנפש ואשר מאושפזים תכופות במוסדות טיפול פסיכיאטריים, כאשר שוב ושוב הם משוחררים להמשך טיפול אך חוזרים לאשפוז לאחר כמה חודשים. אשפוז חוזר מתרחש לרוב לאחר החמרה אקוטית במצבו הנפשי של המטופל או המטופלת, כאשר כאמור המטרה היא ייצוב המצב עד אבחנה שניתן לשחרר את המטופל להמשך טיפול מחוץ למוסד הפסיכיאטרי.

 

תופעת הדלת המסתובבת לא מסייעת לטיפול בהתמודדות הנפשית של המטופלים אלא היא מצביעה על סטגנציה במצב או בטיפול הקיים ואף יכולה להעיד על החמרה בהתמודדות הנפשית ותוצאותיה. הסיבות להתפתחות תופעת האשפוזים החוזרים במטופלים פסיכיאטריים אינן ברורות לחלוטין, אך מחקרים כן הראו שיש קשר לסביבת הטיפול לפני האשפוזים ולהיקף התמיכה לה זכו מטופלים הנכנסים שוב ושוב לאשפוז.

 

התמודדות נפשית קשה ומורכבת, לצד סביבת טיפול לא אופטימאלית, לא מותאמת אישית וללא מעגלי התמיכה הנדרשים לאותו מטופל ספציפי היא מציאות המקשה על החלמה ושיפור במצב הנפשי. מציאות היוצרת סיטואציות כמו חוסר עקביות בנטילת תרופות, התפרצויות של ההתמודדות הנפשית, “נפילות” מנטליות ותפקודיות וכן הלאה. כמו כן, אינדיקטור טוב למורכבות ולרמת החומרה של תופעת הדלת המסתובבת במתמודדי בריאות הנפש הוא מספר האשפוזים החוזרים – ככל שהיו יותר כאלו, כך יהיה יותר קשה לשבור את המעגל.

מניעת תופעת האשפוזים החוזרים – מחלקה פסיכיאטרית בבית

ישנה הסכמה רחבה בממסד הרפואי-פסיכיאטרי כי יש חשיבות לסביבת הטיפול ולמסגרת טיפולית אינטנסיבית ומותאמת אישית. השירות של מחלקה פסיכיאטרית בבית של צבר רפואה הוקם כדי לייצב מצבים אקוטיים של מטופלי בריאות הנפש וגם באופן כללי כדי לקדם שיפור כולל במצבם, בסביבת ביתם ועם מעגלי תמיכה משפחתיים ומקצועיים. שירות ייחודי ומקצועי המראה תוצאות טובות במניעת תופעת האשפוזים החוזרים.

 

יציאה לטיפול במסגרת מחלקת פסיכיאטריה בבית נעשה בתיאום מלא עם צוות בית החולים בו היה המטופל מאושפז ועם המשפחה, כאשר כמובן שישנה הסכמה מלאה של המשפחה והמטופל כאחד לקבלת השירות.

 

מחלקת פסיכיאטריה בבית משאירה את המטופלים בסביבת ביתם המוכרת והנוחה, עם מעגלי התמיכה להם הם כה זקוקים ועם מעטפת טיפולית מקיפה, אינטנסיבית ומותאמת אישית המאפשרת איזון נפשי ותפקודי, איזון תרופתי וייצוב של המצב בקהילה, בבית ולא במוסד אשפוז. צבר רפואה פועלת מתוך תפיסת עולם המבינה את החשיבות והערך של טיפול בסביבה המוכרת והבטוחה של בית המטופל, כאשר הצוות המקצועי של צבר לוקח אחריות טיפולית מלאה על המטופל, הן רפואית והן סוציאלית.

שירות זה מתרכז כמובן במטופלי בריאות הנפש עצמם, אך הוא ניתן גם למשפחה הקרובה, עם ייעוץ ותמיכה מצד העו”ס המלווה את המקרה.

טיפול פסיכיאטרי בבית עם צבר רפואה כולל מעטפת מקצועית מכילה, מובילה ואחראית הכוללת פסיכיאטרים, אחיות מנוסות בהתמודדויות נפשיות ועובדות סוציאליות – כולם בעלי הכשרה ספציפית בבריאות הנפש. הצוות זמין למטופלים ומשפחותיהם 24/7, כאשר עיקר התכנית היא כמובן הטיפול הנפשי והפסיכיאטרי במטופל עצמו אך ניתנים גם שירותים וסיוע מקיפים לגבי מכלול ההתמודדויות הנלוות למצבים אלו, עבור המטופל ובני משפחתו.

 

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact