מה הם פצעי לחץ?

מה הם פצעי לחץ?

מה הם פצעי לחץ?

אצל חולים המרותקים למיטה לתקופות ממושכות וסובלים לרוב מקושי כלשהו בתנועתיות עצמית, אחד החששות המרכזיים – לצד החששות הבריאותיים מעצם המצב הרפואי שהביא להיותם מרותקים למיטה – הוא היווצרות פצעי לחץ. ואכן, פצעי לחץ הם תופעת לוואי נפוצה מאוד בקרב קשישים ובעלי מוגבלויות המרותקים למיטה או מאושפזים לפרקי זמן ממושכים. אם נוצר פצע לחץ, מדובר על פצע מורכב לריפוי,  ולכן חשוב מאד לטפל בו בצורה חכמה ואפקטיבית, וכמובן לפעול מראש כדי למנוע מלכתחילה את היווצרותם של פצעי לחץ.

נסביר אודות פצעי הלחץ, מהם, מה המאפיינים שלהם, דרכי טיפול ודרכי מניעה, באופן כללי ובהקשר לשירותים הרפואיים שצבר רפואה מספקת בבית מטופלים, שירות ייחודי ואיכותי ביותר המאפשר טיפול אופטימאלי במגוון מצבים, בסביבה המוכרת, המכבדת והבטוחה של בית המטופל עצמו.

רקע והסבר לגבי פצעי לחץ

כאמור, פצעי לחץ נוצרים לרוב אצל מטופלים המרותקים למיטתם ולא זזים הרבה. כפי שניתן להבין מתיאור זה ומשם פצעים מורכבים אלו, הם נוצרים כאשר קיים לחץ מתמשך על אזור או רקמה מסוימת בגוף, מה שמוביל לפגיעה פיזית ברקמות, לפגיעה בזרימת הדם לאזור ואף למצבי נמק במקרי קיצון. פצעי לחץ נצרים במקרים רבים בנקודות ובאזורים שעליהם מופעל לחץ מגוף המטופל למזרן, כיסא טיפולי או אף אביזרים שונים כגון נעליים או אמצעי ניידות אחרים.

בניגוד לדעה הרווחת, פצע לחץ יכול בהחלט להיווצר מהר מאוד, אפילו תוך שעות בודדות בהן מופעל לחץ מתמשך ומתאים על רקמה בגוף.  אבל תהליך הריפוי, לאחר שכבר נוצר פצע הוא כבר ארוך ומורכב מאוד, לכן המטרה המרכזית היא להימנע מהיווצרות פצעים אלו.

המהירות, החומרה והיקף הפגיעה בפצעי לחץ מושפעים מפרמטרים שונים, אשר לרוב משתלבים אצל מטופלים קשישים וסיעודיים שהם הסובלים העיקריים מפצעים אלו. פרמטרים אלו כוללים למשל היקף הזמן בו היה לחץ על הרקמה, מצב העור, תזונה (בעיקר תת-תזונה), חוזק והיקף החיכוך באזור הפגוע, עוצמת הלחץ, סוג הרקמה שעליה הופעל הלחץ, מסת שריר/שומן ומאפיינים אישיים של המטופל עצמו. כמו כן, סיטואציות של אי שמירה על היגיינת המטופל, מבחינת עשיית צרכים, ניקוי וכיוצא באלו מחמירים את הסיכון לסיבוכים חמורים יותר בפצעי לחץ, למשל התפתחות זיהומים.

כדי לנסות למנוע מראש היווצרות של פצעי לחץ, יש ראשית להכיר אישית את המטופל ואת המאפיינים האישיים והבריאותיים שלו, אשר יכולים להיות גורמי סיכון לפצעים אלו ואשר יכולים לסייע במניעה. שנית, יש להזיז את המטופל מעת לעת, למנוע נקודות לחץ וחיכוך קבועות ולנסות ככל האפשר למנוע או לצמצם את גורמי הסיכון הפיזיים להיווצרות פצעי לחץ. דרך הסבר זה קל להסיק כי מניעת פצעי לחץ מצריכה תשומת לב מוקפדת ואישית למטופל, עמידה בזמנים של הזזה, תנועתיות, רחצה וכדומה והרבה יחס אישי מוקפד. מכאן שפצעי לחץ נפוצים בסביבות טיפול כמו בתי אבות סיעודיים ובתי חולים, בעוד שסביבת טיפול ביתית, אישית ומקצועית מקטינה משמעותית את הסיכון להיווצרות פצע לחץ אצל המטופל.

דרגות חומרה של פצעי לחץ

ככל שדרגת פצע הלחץ גבוהה יותר, כך מדובר על פצע חמור ומורכב יותר לריפוי, כאשר דרגת החומרה נקבעת בעיקר לפי עומקו של הפצע ועד כמה מעורבות בו רקמות עור ורקמות עמוקות יותר.

  • דרגה 1: פצע לחץ שטחי רק על שכבת העור העליונה.
  • דרגה 2: פצע בעומק בינוני וחלקי, כולל מעבר לשכבת העור השנייה, הדרמיס שמתחת לאפידרמיס.
  • דרגה 3: פצע לחץ בעובי ועומק מלאים, כולל את כל שכבות העור.
  • דרגה 4: הדרגה החמורה ביותר של פצעי לחץ, פצע החודר עמוק מעבר לשכבות העור וכולל מעורבות של רקמות עמוקות כמו שרירים או עצם.

טיפול בפצעי לחץ בבית עם צבר רפואה

צבר רפואה מספקת מזה שנים שירותי רפואה וטיפול פליאטיבי בבית המטופלים, עם מערך שירות מקצועי, מקיף ומותאם אישית. בין אם כטיפול ייעודי בפצעים קשי ריפוי או פצעי לחץ שכבר נוצרו ובין אם במסגרת שירותי רפואת בית אחרים, טיפול בפצעי לחץ עם צבר רפואה כולל את המרכיבים העיקריים הבאים:

  • אבחון ובניית תכנית טיפולית ספציפית ואישית ע”י רופא מומחה בתחום.
  • הדרכה למשפחה על אופן הטיפול ועל מניעת פצעי לחץ ומניעת החמרה.
  • מערבות ישירה של צוות רפואי רב תחומי.
  • אחות טיפול בית הזמינה למשפחה טלפונית 24/7.
  • טיפול בפתרון בעיות רפואיות נוספות ונלוות – זיהומים, איזוני כאב, מחלות חום, טיפול בפצעים ניתוחיים, איזון גורמי סיכון.
  • סיוע במיצוי זכויות מול גורמים ורשויות שונות.
Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact