התמודדות עם אי ספיקת לב: טיפול רפואי, ניטור ואיזון תסמינים

התמודדות עם אי ספיקת לב: טיפול רפואי, ניטור ואיזון תסמינים

התמודדות עם אי ספיקת לב: טיפול רפואי, ניטור ואיזון תסמינים

כאשר אנו שומעים את המונח אי ספיקת לב, הדבר בדרך כלל מעורר תחושת פחד וחרדה, אך יש לזכור שבעזרת טיפול רפואי נכון, תזונה מתאימה ואורח חיים בריא, אנשים המאובחנים עם מצב זה יכולים להתמודד אתו ביעילות וליהנות מחיים ארוכים.

 

אי ספיקת לב (Congestive Heart Failure – CHF) היא מצב רפואי מורכב שבו נפגעת יכולתו של הלב לשאוב דם, והוא יכול לנבוע משילוב של נטייה גנטית, מצבים רפואיים כגון מחלת עורקים כלילית ולחץ דם גבוה, אורח חיים, מומי לב מולדים ועוד.

היבטים מסוימים של החיים המודרניים יכולים גם הם לתרום לסיכון מוגבר לפתח אי ספיקת לב.  כך, לדוגמא, העדר פעילות גופנית סדירה, וצריכה מוגברת של מזון מעובד, משקאות ממותקים ומאכלים עתירי נתרן, עלולים להוביל למצבים כמו השמנת יתר, לחץ דם גבוה וסוכרת, אשר כולם קשורים לסיכון לאי ספיקת לב. גם זיהום אוויר נקשר לסיכון מוגבר למחלות לב ואי ספיקת לב.

האוכלוסיה הסובלת מאי ספיקת לב היא בעיקר אנשים מבוגרים, כשהסיכון עולה עם הגיל. יש לכך סיבות שונות כגון שינויים בלב ובתפקודו. עם זאת, אי ספיקת לב יכולה להשפיע על אנשים בכל הגילים, אפילו ילדים, מכיוון שהיא יכולה לנבוע גם ממומי לב מולדים או מצבים בריאותיים אחרים.

השכיחות של אי ספיקת לב גבוהה יותר במדינות מפותחות עקב גורמים כמו הזדקנות האוכלוסייה, שיעור מוגבר של גורמי סיכון קרדיווסקולריים כמו השמנת יתר וסוכרת, ושיפור בשיעורי הישרדות לאחר התקפי לב. גם בישראל ההזדקנות הדמוגרפית של האוכלוסייה, בדומה למדינות מפותחות רבות אחרות, תורמת לשכיחות הגוברת של אי ספיקת לב.

הטיפול באי ספיקת לב משתנה בהתאם לחומרתו ולסיבות שגורמות לו. תרופות הן לרוב מרכיב מרכזי  בטיפול. במקרים חמורים נעשה שימוש גם במיכשור כגון דפיברילטורים מושתלים או קוצבי לב. במקרה של אי ספיקת לב קשה מתבצעת אפילו השתלת לב.

מלבד התערבויות רפואיות, שינויים באורח החיים הם חיוניים בהתמודדות עם אי ספיקת לב. מומלץ למטופלים להקפיד על תזונה בריאה ללב. בכל הקשור לעבודה, פעילות ספורטיבית וטיולים חשוב ביותר להתייעץ עם הרופא כיצד להמשיך. כך, לדוגמא, אנשים רבים עם אי ספיקת לב יכולים להמשיך לעבוד, אך ייתכן שיהיה צורך בהתאמות למצב. פעילות ספורטיבית מתונה עשויה להיות מתאימה, אך ייתכנו הגבלות על פעילות מאומצת ועל פעילויות הגורמות לעייפות יתר או קוצר נשימה. עלולות להיות גם הגבלות על טיולים ונסיעות התלויות במצב הבריאותי של האדם ובאופן הנסיעה הספציפי.

הטיפול באי ספיקת לב יכול להתבצע גם בבית חולים וגם בבית, תלוי במצבו של המטופל ובשלב שבו נמצאת אי ספיקת הלב ובחומרתה. מעקב אחר המשקל חשוב מכיוון שעלייה פתאומית במשקל עשויה להצביע על הצטברות נוזלים, סימן שכיח להחמרת אי ספיקת לב.

בנוסף להמלצות רפואיות ותזונתיות, יש לספק לחולים עם אי ספיקת לב מידע על מצבם. עליהם לדעת מהם הסימנים להחמרת אי ספיקת לב (כגון קוצר נשימה מוגבר, עייפות או בצקות), ולדעת מתי לפנות מיידית לטיפול רפואי. פגישות קבועות עם הרופא הן חיוניות למעקב אחר התפתחויות במצב והתאמת הטיפול לפי הצורך.

צבר רפואה מספקת שירות אשפוז בית לחולי אי ספיקת לב, במימון קופות החולים. השירות משלב טכנולוגיה מתקדמת, לרבות קופסאות תרופות חכמות, מכשירי אולטרסאונד ו-EKG ניידים, ואפליקציה ידידותית למשתמש למעקב אחר מדדי בריאות. הצוות הרפואי מבצע ניטור ותמיכה רצופים של המטופלים, כולל ביקורי בית כחלק מתכנית הטיפול, וזמינות מסביב לשעון.

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact