גישות הוליסטיות להזדקנות: גריאטריה ופסיכוגריאטריה

גישות הוליסטיות להזדקנות: גריאטריה ופסיכוגריאטריה

גישות הוליסטיות להזדקנות: גריאטריה ופסיכוגריאטריה

העולם המערבי חווה בעשורים האחרונים שינוי דמוגרפי משמעותי המאופיין בהזדקנות האוכלוסייה. שינוי זה מיוחס לגורמים כמו עלייה בתוחלת החיים וירידה בשיעורי הילודה, מה שמוביל לשיעור גדול יותר של קשישים במדינות אלו. באופן דומה, ישראל חולקת את המגמה העולמית הזו של הזדקנות האוכלוסייה. המדינה עדה לעלייה מתמדת בתוחלת החיים ולשינוי במבנים הדמוגרפיים, עם מספר גדל והולך של מבוגרים. השינוי הדמוגרפי הזה מציב אתגרים והזדמנויות כאחד, שכן חברות מסתגלות לצרכים המתפתחים של האוכלוסיות המזדקנות שלהן, תוך התייחסות לנושאים הקשורים לשירותי בריאות, שירותים חברתיים ורווחה כללית.

ככל שהאוכלוסייה מזדקנת  ואחוז הקשישים עולה, כך גוברת הדרישה לשירותי בריאות מיוחדים לקשישים. התחומים הרפואיים העיקריים המתמחים בקשישים הינם גריאטריה ופסיכוגריאטריה.

גריאטריה היא מומחיות רפואית המתמקדת בבריאות הגופנית וברווחה של קשישים. הרפואה הגריאטרית שמה דגש על מענה לצרכים הפיזיים, הקוגניטיביים והרגשיים הייחודיים הקשורים להזדקנות. מומחים לגריאטריה פועלים למנוע, לאבחן ולנהל מצבים רפואיים המשפיעים בדרך כלל על אנשים מבוגרים, במטרה לשפר את איכות חייהם הכוללת על ידי קידום בריאות, עצמאות ויכולת תפקודית.

 

פסיכוגריאטריה היא ענף מתמחה בפסיכיאטריה המתרכז בהיבטי בריאות הנפש של ההזדקנות. תחום זה מתייחס להפרעות פסיכיאטריות שונות ואתגרים רגשיים שעלולים להופיע אצל מבוגרים, כגון אלו הקשורים לירידה קוגניטיבית, דמנציה ודיכאון בגיל מאוחר. רופאים פסיכוגריאטרים משתמשים בהתערבויות טיפוליות כדי לנהל סימפטומים, לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ולשפר את הרווחה הנפשית הכללית של אנשים מבוגרים, תוך זיהוי המורכבויות של טיפול נפשי בהקשר של הזדקנות.

 

בשלב הראשון, לפני הטיפול הגריאטרי, מתבצע ייעוץ גריאטרי שהוא הערכה ראשונית ומקיפה הנערכת על ידי איש מקצוע מומחה בגריאטריה, כדי להעריך את המצב הבריאותי והרווחה הכללית של אדם מבוגר. ייעוץ זה נועד להביא להבנה מעמיקה של ההיסטוריה הרפואית של המטופל, מצב בריאותו הנוכחי, תפקוד קוגניטיבי, רווחה רגשית ויכולות תפקודיות. היועץ הגריאטרי משתף פעולה עם המטופל כדי לזהות בעיות ספציפיות, כגון מצבים כרוניים, בעיות ניידות, ירידה קוגניטיבית או אתגרים רגשיים הקשורים להזדקנות. באמצעות בדיקה מפורטת, הכוללת הערכות גופניות וקוגניטיביות, שואף היועץ ליצור מבט הוליסטי על בריאותו של הקשיש, בהתחשב במורכבויות הייחודיות הקשורות להזדקנות. הממצאים מהייעוץ הגריאטרי משמשים כבסיס לפיתוח תכנית טיפול מותאמת ורב מימדית, לעתים קרובות בהשתתפות אנשי מקצוע שונים בתחום הבריאות, כדי לתת מענה לצרכים ולרצונות הספציפיים של האדם המבוגר.

 

ייעוץ פסיכוגריאטרי הוא הערכה ראשונית הנערכת על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, לרוב פסיכיאטרים או פסיכולוגים, כדי להעריך את הרווחה הנפשית והרגשית של אדם מבוגר. ייעוץ זה מתעמק בהיסטוריה הפסיכיאטרית של המטופל, תפקוד קוגניטיבי, מצב רגשי וכל מצב בריאותי נפשי קיים הקשור להזדקנות, כגון דמנציה, דיכאון או חרדה. באמצעות ראיונות והערכות יסודיות, הפסיכו-גריאטר שואף להבין את האתגרים הייחודיים איתם מתמודד הקשיש, לרבות ירידה קוגניטיבית, שינויים התנהגותיים או מצוקה פסיכולוגית. הממצאים מהייעוץ הרפואי הפסיכוגריאטרי משמשים בסיס לפיתוח תכנית טיפול נפשית מושכלת ומותאמת. תכנית זו עשויה לכלול התערבויות טיפוליות, אסטרטגיות תמיכה, ובמידת הצורך שיתוף פעולה עם אנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות כדי לתת מענה לצרכי בריאות הנפש הספציפיים ולשפר את הרווחה הרגשית הכוללת של האדם המבוגר.

 

מתן ייעוץ גריאטרי וייעוץ פסיכוגריאטרי בביתו של הקשיש מאפשר סביבה מותאמת ונוחה יותר עבור אנשים מבוגרים, ומטפח תחושת שליטה וביטחון. בקרב זקנים המתמודדים עם מחלות כגון דמנציה, קיום הייעוץ בבית המטופל הוא כורח. הוצאת מטופל כזה מביתו, גם לצורך פגישה קצרה, כרוכה בבלבול, כעס, חוסר התמצאות, וכו', שלא רק מקשים על המטופל, אלא גם משפיעים על תפקודו ובכך על חוות הדעת המקצועית של הגריאטר או הפסיכוגריאטר במרפאה. ייעוץ ביתי מאפשר לאנשי המקצוע להתבונן בסביבה היומיומית, בשגרה ובדינמיקה המשפחתית ממקור ראשון, ומספק תובנות חשובות לגבי  חייו של הקשיש. מסגרת זו מקדמת לעתים קרובות תקשורת פתוחה, שכן קשישים מרגישים בנוח יותר לדון בבעיות רגשיות או נפשיות בנוחות של ביתם. יתרה מכך, ייעוץ ביתי מכיר בצרכים ובהעדפות הייחודיות של אנשים מבוגרים, ומבטיח גישה מותאמת והוליסטית יותר המתחשבת במימדים הרגשיים, החברתיים והתרבותיים של חייהם.

 

שירות הייעוץ הגריאטרי והפסיכוגריאטרי עד הבית של צבר רפואה – מערך האשפוז הביתי הגדול בישראל – מציע יצירת תכניות טיפול מותאמות אישית והמלצות להמשך טיפול, הערכות מומחים לגבי כשירות או אי-כשירות  לצורך מינוי אפוטרופוס וכתיבת צוואה ועוד. הצוות המקצועי של צבר רפואה מבצע גם הערכת כשירות לצורך הכנת ייפויי כוח מתמשך, וכמו כן מסייע במימוש זכויות בביטוח לאומי וביטוחים פרטיים.

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact