התמודדות עם אתגרי הגיל השלישי: סוגיות לטיפול ברווחה הגופנית והנפשית

התמודדות עם אתגרי הגיל השלישי: סוגיות לטיפול ברווחה הגופנית והנפשית

התמודדות עם אתגרי הגיל השלישי: סוגיות לטיפול ברווחה הגופנית והנפשית

ככל שאנשים מזדקנים, הם עלולים לחוות שינויים פיזיים ונפשיים משמעותיים. כך, לדוגמא, מבחינה פיזית, ההזדקנות עלולה לגרום לשינויים במסת השריר, בצפיפות העצם ובתפיסה החושית, דבר המוביל לבעיות ניידות ולרגישות מוגברת למצבים בריאותיים מסוימים. במקביל, שינויים נפשיים עלולים לכלול ירידה קוגניטיבית, אובדן זיכרון ושינויים ברווחה הרגשית. בעוד שאנשים מסוימים חווים את השינויים הללו כחלק נורמלי מההזדקנות, אחרים עלולים להתמודד עם אתגרים חמורים יותר, כגון הפרעות ניווניות או בעיות נפשיות.

 

הכניסה לגיל המבוגר מסמנת צומת קריטי שבו מומלץ לקבל ייעוץ גריאטרי ופסיכוגריאטרי בשלב מוקדם. ייעוץ יזום בתקופה זו מאפשר לאנשים לצפות את האתגרים הייחודיים הקשורים להזדקנות, ומספק ידע על ההתמודדות האפשרית עם אתגרים אלו. טיפול בחששות פוטנציאליים מטפח גם גישה יזומה לשמירה על תפקוד קוגניטיבי, ניהול רווחה רגשית וקבלת החלטות מורכבות שגם קשורות לעניינים משפטיים, פיננסיים ובריאותיים. המתנה עד להופעת בעיות עלולה לגרום להחמצת הזדמנויות להתערבויות מונעות ועלולה להוביל למצבים מאתגרים ומסובכים יותר. מעורבות מוקדמת בייעוץ גריאטרי ופסיכוגריאטרי מעצימה אנשים לטפח רשת תומכת, לבנות אסטרטגיות התמודדות ולשפר את איכות חייהם.

מתן הייעוץ בסביבה הביתית של הקשיש מאפשרת לאנשי המקצוע להתבונן ישירות בשגרה היומיומית ובדינמיקה המשפחתית. גישה זו מעודדת תקשורת פתוחה, כאשר קשישים מרגישים לעתים קרובות יותר בנוח לדון בבעיותיהם ובחששותיהם.

שירות הייעוץ הגריאטרי והפסיכוגריאטרי הביתי של צבר רפואה – מערך  שירותי האשפוז הביתי הגדול בישראל – מציע יצירת תכניות טיפול מותאמות אישית והמלצות להמשך טיפול, הערכות מומחים לגבי כשירות או אי-כשירות לצורך מינוי אפוטרופוס וכתיבת צוואה ועוד. הצוות המקצועי של צבר רפואה מבצע גם הערכת כשירות לצורך הכנת ייפויי כוח מתמשך, וכמו כן מסייע במימוש זכויות בביטוח לאומי וביטוחים פרטיים.

 

בעיות רפואיות פיזיות בגיל הזקנה

הגיל המבוגר מאופיין במקרים רבים במיגוון של בעיות רפואיות שונות, כגון:

בעיות לב, לחץ דם וכלי דם – ישנה נטייה כללית לעלייה של לחץ הדם עם הגיל. ככל שאנשים מתבגרים, כלי הדם נעשים פחות גמישים באופן טבעי, דבר העלול לגרום לעלייה בלחץ הדם. זקנה קשורה גם לסיכון גבוה יותר לבעיות לב.

סוכרת – ישנה נטייה לסיכון מוגבר לסוכרת בגיל מבוגר. ההזדקנות מלווה לרוב בשינויים בחילוף החומרים, בירידה בפעילות הגופנית ובעלייה פוטנציאלית במשקל, כל אלו יכולים לגרום לסבירות גבוהה יותר לפתח סוכרת. בנוסף, גנטיקה וגורמי חיים שהצטברו לאורך זמן יכולים לשחק תפקיד בהופעת סוכרת אצל אנשים מבוגרים.

דלקת מפרקים ניוונית – ככל שאדם מזדקן ישנה נטייה לסיכון מוגבר לניוון הסחוס ולדלקת מפרקים ניוונית.

פרקינסון – גיל מבוגר קשור לרגישות מוגברת למחלת פרקינסון. בעוד שהמחלה יכולה להשפיע על אנשים בגילאים שונים, השכיחות שלה נוטה לעלות עם הגיל.

אנשים בגילים מתקדמים צריכים ליטול, פעמים רבות, מספר תרופות באופן קבוע. תרופות אלו חיוניות לטיפול במצבים בריאותיים, וחשוב לנהל בקפידה את נטילת התרופות כדי למנוע אינטראקציות ותופעות לוואי אפשריות.

 

בעיות נפשיות

בנוסף ליעוץ הגריאטרי, גם יעוץ פסיכוגריאטרי הופך חיוני לאנשים המתמודדים עם אתגרי בריאות הנפש הקשורים להזדקנות או למצבים פסיכיאטריים ספציפיים השכיחים בקרב מבוגרים.

זקנה קשורה לעיתים קרובות לסיכון מוגבר לדמנציה ולמחלת אלצהיימר. אמנם לא כל הקשישים מפתחים מצבים אלו, אך הסבירות להתרחשותם נוטה לעלות עם הגיל. תהליך ההזדקנות עצמו עשוי לתרום לשינויים במוח, מה שהופך אנשים לרגישים יותר למצבים אלה.

זקנה יכולה להיות קשורה למצוקה רגשית. תהליך ההזדקנות מביא לרוב לשינויים משמעותיים בחיים, כמו פרישה העלולה להביא לתחושות של קשיי הסתגלות, ואובדן יקיריהם של הקשישים, המביא לתחושות של אבל. בידוד חברתי או מעגל חברתי ההולך ומצטמצם יכולים להיות נפוצים אף הם בגיל מבוגר, ולהוביל לבדידות ולמצוקה רגשית. דאגות בריאותיות גופניות, מצבים כרוניים או המגבלות שעלולות להתלוות להזדקנות עלולים להשפיע על הרווחה הרגשית. בנוסף, פחדים לגבי תמותה ואי הוודאות של העתיד יכולים ליצור חרדה או חששות קיומיים.

בגיל מבוגר, הזיות, מחשבות שווא ושינויי אישיות עלולים לבוא לביטוי עקב שילוב של גורמים. הזיות עשויות להיות קשורות למצבים נוירולוגיים, ליקויים תחושתיים או תופעות לוואי של תרופות. מחשבות ואמונות שווא יכולות להיות קשורות למצבים כמו דמנציה או לנבוע ממצוקה רגשית. שינויים באישיות, שינויים בהתנהגויות ובתכונות האופייניות של הקשיש יכולות לנבוע משינויים מוחיים הקשורים לגיל, מצבים בריאותיים או גורמים סביבתיים.

בגיל מבוגר עלולות להיות גם מחלות והפרעות נפשיות, בין אם החלו קודם או התפתחו בגיל המבוגר. דוגמאות לכך הן הפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה. הפרעה דו קוטבית מאופיינת בתנודות קיצוניות במצב הרוח בין מאניה לדפרסיה, וסכיזופרניה היא הפרעה נפשית קשה המאופיינת במחשבות, תפיסות ורגשות מעוותים. לכך מצטרפת בגיל המבוגר התמודדות עם סיבוכים נוספים הקשורים לירידה קוגניטיבית או הדרדרות בריאותית.

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact