אשפוז בית כחלופה לאשפוז במחלקה פנימית – הפתרון העדיף לכולם

אשפוז בית כחלופה לאשפוז במחלקה פנימית – הפתרון העדיף לכולם

אשפוז בית כחלופה לאשפוז במחלקה פנימית – הפתרון העדיף לכולם

בשנים האחרונות יותר ויותר חולים מגלים את יתרונות האשפוז בבית, ועם פרוץ מגפת הקורונה, היתרונות משמעותיים אף יותר – המטופל שוהה בסביבתו הטבעית, לצד בני משפחתו, ללא חשש להידבקות בזיהומים, ללא התרוצצויות, והכל – במימון קופות החולים. צוות צבר רפואה, מערך אשפוז בבית, מסביר מהו אשפוז פנימית בבית וכיצד ניתן לקבלו.

"הרגשתי מאד לא טוב, גיליתי שאני חיובית לקורונה," מספרת רונית ביתה של שושנה. "רופאת המשפחה אמרה שאני צריכה להתאשפז בבית חולים. לא רציתי להתאשפז עכשיו ולהיות רחוקה מהבית, לבד בבית חולים. ואז היא הפנתה אותי לאשפוז בית, ותוך שלוש שעות בערך הגיע הרופא, בדק אותי, והסביר לי את כל מה שהולך להיות וממש הרגיע אותי. באותו יום כבר הגיעה גם האחות, נתנה לי עירוי, וישבה איתי ווידאה שאני בסדר. וזה בדיוק מה שהייתי צריכה. זה פתרון מצוין לכל אחד לא רק לחולי קורונה. בייחוד לאנשים מבוגרים שלא רוצים להתאשפז בבית חולים. אם אפשר להישאר בבית ולקבל את כל הטיפול שצריך במקום שלך, מה יותר טוב מזה?"

אז מה זה בעצם אשפוז פנימית בית?

"אשפוז בית הוא בעצם לקיחת אחריות רפואית מלאה על המטופל, בדיוק כמו בבית חולים – רק בבית", מסביר ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה, המפעילה שרותי אשפוז בית עבור קופות החולים בכל הארץ. "בעבר אשפוז היה אפשרי רק בסביבת בית החולים, אבל כבר מספר שנים אנחנו מעניקים את השירות הזה במלואו בבית, בסביבה הטבעית והעדיפה ביותר עבור החולה ועבור בני משפחתו, בפיקוח של משרד הבריאות ובמימון מלא של קופות החולים."

"החולה מקבל את כל הטיפול הרפואי הנדרש לו, ברמה שאינה נופלת מהשירות הניתן בבית החולים," מסביר ד"ר עופר. "השירות מיועד לאנשים שחלו בדלקת ריאות, דלקת בשתן, זיהומים שונים, או אנשים עם מחלות כרוניות כגון אי ספיקת לב או ריאות, וסובלים מהתדרדרות של המחלה. בנוסף, עם פרוץ מגפת הקורונה נערכנו וכבר בגל השני התחלנו להעניק אשפוז בית לחולי קורונה במצב קל או בינוני, במימון הקופות. עד כה טיפלנו במחלקת פנימית בבית בכ-1,000 חולי קורונה וביותר מ 5,500 מטופלים בסך הכל בארבע השנים האחרונות."

מה כולל הטיפול בפנימית בבית?

"תוך 3-4 שעות מהפניית המטופל לשירות, יגיע אליו צוות של רופא/ה ואח/ות לבדיקה, בנית תוכנית טיפול אישית, והתחלת הטיפול", מסביר ד"ר עופר. "כל אחד מהם יגיע לבית המטופל פעם ביום (ויותר על פי צורך רפואי) במשך כל תקופת האשפוז בבית, ויעניק את כל הטיפול לו זקוק המטופל, כולל עירוי תרופתי, בדיקות מעבדה, ניטור מדדים, מרשמים ועוד. הצוות זמין למטופל ומשפחתו 24/7 בכל ימות השנה. עם סיום האשפוז בבית, כל המידע הרפואי, כולל סיכום והמלצות, מועבר ישירות לרופא המטפל בקהילה, וכך נשמר הרצף הטיפולי."

מהם היתרונות של אשפוז בבית?

יש כאן יתרונות משמעותיים על פני אשפוז בבית חולים, ולא רק בתקופת הקורונה," מוסיף ד"ר עופר. "25% מהקשישים המתאשפזים בבתי חולים מפתחים בעיות של חוסר התמצאות ובלבול, ללא קשר למחלתם. כמו כן, לעיתים רבות אשפוז בבית חולים מעלה את הסיכון להתדרדרות בתפקוד הפיזי. גם החשש מפני החיידקים העמידים, שזו אחת הבעיות המוכרות והמטרידות ביותר שבגינן מתים בכל שנה כ-5,000 אנשים בישראל. לכן מעל 80% מהמטופלים מעדיפים להתאשפז בסביבה הביתית שלהם."

לדבריו, מגפת הקורונה הוכיחה חד משמעית שבית חולים הוא מקום שיכול להיות מסוכן לחולים אלה. "מעבר לתחלואה היומיומית, הסיכון להדבקה בקורונה – של החולה וגם של בני המשפחה, והתקנות המחמירות לגבי ביקורים ושהות ליד מיטת החולה, כל אלה בהחלט מהווים סיבה נוספת למציאת פתרונות טובים יותר שמתאימים לסיטואציה, בעיקר לנוכח העובדה שרבים מעדיפים לוותר על האשפוז בבית החולים למרות מצבם, רק בגלל חששות כאלה", אומר ד"ר עופר.

איך אשפוז הבית משפיע על משפחות המטופלים?

"בני המשפחה מלווים את המטופל בביתו וחוסכים מעצמם חשיפה לזיהומים, התרוצצויות, אבדן ימי עבודה והפרעה לשגרת יומם. בנוסף, מטופלים מבוגרים המתאשפזים נוטים להתדרדר אף יותר, ולהיכנס למעגל של אשפוזים חוזרים בגלל זיהומים נרכשים, וזה גם מוסיף עומס ולחץ למשפחות." מסביר ד"ר עופר.

רונית, בתה של ע' (74), משתפת: "כשאמא שלי, שסובלת ממחלות רקע, אובחנה עם זיהום חמור ברגל ידעתי שבבית חולים היא עלולה להתדרדר יותר כמו שקרה בפעמים הקודמות, ואני צמודה אליה ומפסידה ימי עבודה, מה שגורם לאמא שלי להרגיש לא נעים וכולנו יותר בלחץ. ברגע ששמענו על אשפוז בבית, עם הרופא שהרגיע והיה קשוב לכולנו, והאחות שבאה כל יום לתת לאמא שלי עירוי אנטיביוטיקה והמון תשומת לב – ממש הרגשנו שזכינו. מאז אמא שלי גם לא התאשפזה שוב."

איך המטופל או משפחתו יכולים לבקש אשפוז ביתי?

"אשפוז הבית ממומן ע"י קופות החולים, ולכן חשוב לפנות באמצעות הקופה על מנת שתתאם את האשפוז בבית," מסביר ד"ר עופר. "אם המטופל נמצא בבית החולים, יש לפנות לרופא המטפל בו במחלקה בה מאושפז. אם המטופל בבית, ניתן לפנות לרופא המשפחה, והוא שולח הפניה אלינו. מרגע קבלת ההפניה, תוך 3-4 שעות הצוות שלנו יגיע לבית המטופל ויעניק מענה לכל צרכיו הרפואיים."

"אני אדם בריא בדרך כלל," מספר הרב ל', שחלה בקורונה לפני כחודשיים. "אבל המחלה הזאת ממש גרמה לי לפחד. היא מבודדת אותך מהמשפחה, מהסביבה. הייתי בבית חולים והרגשתי שאני לגמרי לבד, וביקשתי לחזור הביתה. בבית הגיע כל יום רופא לבדוק אותי, אבל הוא גם דיבר איתי. ממש התעניין ולמד להכיר אותי. גם האח היה מגיע כל יום. הם נתנו לי טיפול רפואי, אבל יותר מזה – הרגשתי שהם איתי. שהם דואגים לי. ואני חושב שזה עזר לי מאד להחלים מהר תודה לאל. זה שהייתי בבית שלי, כשהמשפחה מעבר לדלת, ונכנס אלי צוות כל יום – זה עשה את כל ההבדל."

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact