מניעת נפילות

מניעת נפילות

מניעת נפילות

בגילאים המבוגרים של החיים ובמצבים נוספים של מוגבלות פיזית, אחד החששות העיקריים, הן מצד האנשים עצמם והן מצד גורמי הבריאות המקצועיים, הוא נפילות. נפילה, שאצל ילד היא שגרתית לחלוטין ולרוב אינה מצריכה כל התייחסות, אצל קשישים ואנשים עם מוגבלויות פיזיות, יכולה להיות אירוע היוצר "כדור שלג" של פגיעה בבריאות, בעצמאות ובתפקוד. לכן הנושא של מניעת נפילות הוא כה חשוב ומהותי, עם דגש רב המיושם בשנים האחרונות לנושא מניעת נפילות.

הנושא של מניעת הנפילות בגיל המבוגר כה מהותי, משמעותי וחוב, עד כדי שהמדינה, דרך משרד הבריאות, ממש הקימה תכנית לאומית למניעת נפילות, עם מידע, הדרכות ושלל משאבים המיועדים לצמצם את הסיכון ולהעביר ידע עבור לאוכלוסיות מבוגרות, לבני המשפחה הקרובים ולגורמים המטפלים במסגרות השונות. נתונים רשמיים מציגים תמונה בה מעל גיל 65, אחד מכל 3 אנשים נופל לפחות אחת לשנה.

 

מה הכוונה במניעת נפילות ומדוע זה חשוב?

ראשית כל, נסביר כמובן מה בכלל הכוונה כאשר אומרים מניעת נפילות. מדובר על תחום שלם וכאמור משמעותי ברפואה ובהבנת הצרכים של האוכלוסייה המבוגרת כיום, תחום המוקדש לצמצום הסיכון לנפילות אצל קשישים ובעלי מוגבלויות ניידות כדי להפחית את מגוון הסיכונים הגבוהים המתלווים לא אחת למקרי נפילה. נושא מניעת הנפילות כולל מידע מעשי ושימושי לצמצום הסיכון של אנשים מבוגרים ליפול בבית או בכל מקום אחר וכמו כן כולל משאבי מידע ומשאבים פונקציונאליים לשיפור הניידות של קשישים ויצירת סביבה בטוחה שגם מאפשרת עצמאות ושגרת חיים מכובדת וטובה וגם מקטינה את הסיכון לנפילה.

מכך ניתן להבין כי מניעת נפילות הוא עולם ומלואו, הכולל גם שינויים מחשבתיים ותפיסתיים אישיים לגבי ההתנהלות במרחב של קשישים וגם מגוון כלים פיזיים ומעשיים לגמרי המפחיתים את הסיכון.

כל זה כה חשוב בגלל המשמעויות הפוטנציאליות – והנפוצות – של אירועי נפילה בגילאים המבוגרים. נפילות בגיל המבוגר גורמות במקרים רבים מאוד לשברים, היכולים לגרום או להתדרדר לסיבוכים בריאותיים ותפקודיים משמעותיים, מפגיעה בניידות ובעצמאות של האדם ועד זירוז תהליכים טבעיים של מחלות ניווניות, פיזיות וקוגניטיביות.

חשבו כמה מקרים אתם מכירים אישית או ששמעתם עליהם, בהם קשי או קשישה נפלו בביתם, שברו משהו, למשל את האגן, וזה הוביל להתדרדרות גופנית ותפקודית כוללת ואף לקיצור אורך החיים – וזה ממחיש עד כמה חשוב למנוע נפילות מבעוד מועד ולספק סביבה בטוחה ככל האפשר.

 

גורמים המגבירים את הסיכון לנפילות

עצם העלייה בגיל היא לא גורם הסיכון לנפילות, אלא שלל תופעות פיזיות ובריאותיות המגיעות ככל שאדם מזדקן. גורמי הסיכון המרכזיים לנפילות בגיל המבוגר הם:

  • סביבת מחייה לא בטוחה ולא מותאמת בבית – עם סיכונים, מפגעים ואלמנטים שיכולים לקדם סיכון לנפילה.
  • ירידה במסת השריר ובכוח הפיזי.
  • פגיעה הולכת וגדלה ביכולות שיווי משקל ויציבות.
  • פגיעה בראיה, בשמיעה ובתפיסה המרחבית.
  • איבוד משקל המקדם חוסר יציבות.
  • השפעות של תרופות שהאדם נוטל.

המציאות מראה כי ככל שאנשים מזדקנים, כך היציבות, שיווי המשקל וה"שליטה" בגוף פוחתת, בכל צעד הרגל מורמת קצת פחות מעל הרצפה, מדי פעם "מתפספס" צעד ושאר תופעות. צררו לזה בתים ללא מעקות, עם מדרגות קטנות או הפרשי גובה בין חדרים, וקיבלתם סיכון מוגבר לנפילות.

 

צעדים מעשיים למניעת נפילות הגיל המבוגר

כפי שכבר ציינו, תחום מניעת הנפילות התפתח מאוד והפך ברבות השנים לרחב מאוד מבחינת מקורות מידע, משאבים וכלים מעשיים לצמצום משמעותי של הסיכון לנפילה בגיל המבוגר, עם סיוע ניכר שניתן לקבל בנושא מגורמי בריאות, רווחה וכיוצא באלו. הנה כמה צעדים מעשיים שבהחלט כדאי לעשות כדי לקדם מניעת נפילות:

  • יישום התאמות בסביבת המגורים כך שתהיה בטוחה, נגישה וקלה יותר להתנייד
  • להתקין אמצעי בטיחות ונגישות בחדרי מקלחת/אמבטיה ושירותים
  • לוודא לגבי סיכונים אפשריים בעקבות נטילת תרופות מסוימות
  • לשמור על אורח חיים פעיל, עם פעילות גופנית, בדגש על אימוני התנגדות לשימור מסת שריר
  • שמירה וניטור של שמיעה וראייה, המשפיעים מאוד על תפיסה וניידות במרחב
  • שימוש חכם ומותאם אישית בעזרים רלוונטיים, לשיפר ניידות, עצמאות ובטיחות.

את כל הצעדים האלו ועוד אחרים, אפשר להרחיב מאוד ולפרוס לרזולוציות יותר מעמיקות, כאשר מאוד חשוב לתת לנושא מניעת נפילת את הדגש שבהחלט מגיע לו – רצוי לפני שאירעה נפילה ולא לאחר מכן!

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact