מהי אנורקסיה נרבוזה ומהן אפשרויות הטיפול הקיימות למתבגרים המתמודדים עימה?

מהי אנורקסיה נרבוזה ומהן אפשרויות הטיפול הקיימות למתבגרים המתמודדים עימה?

מהי אנורקסיה נרבוזה ומהן אפשרויות הטיפול הקיימות למתבגרים המתמודדים עימה?

אנורקסיה נרבוזה (Anorexia Nervosa), המכונה בדרך כלל אנורקסיה, היא הפרעה מורכבת העלולה לסכן חיים, המאופיינת בהרעבה עצמית בלתי רציונלית, דימוי גוף מעוות ופחד עז מעלייה במשקל. מצב זה נפוץ יותר בקרב בנות מתבגרות, אך הוא יכול להופיע אצל אנשים בכל גיל ומין. הבנת האנורקסיה חיונית הן למתבגרים והן להוריהם, שכן התערבות מוקדמת עשויה להביא להצלחת הטיפול.

על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן בשנת 2022, היקף בני 24-15 בישראל הסובלים מהפרעתה האכילה אנורקסיה נרבוזה על פי השכיחות המוערכת ע"י משרד הבריאות ובהתבסס על נתוני האוכלוסייה לשנת 2020 , היו 8,255 חולות ו-1,437 חולים.

מתבגרים עם אנורקסיה נוטים לתפוס את עצמם כבעלי עודף משקל, גם כאשר הם סובלים מתת משקל משמעותי. דימוי גוף מעוות זה מוביל אותם להתנהגויות קיצוניות כדי לרדת במשקל או למנוע עלייה במשקל. התנהגויות אלו כוללות בדרך כלל הגבלת מזון חמורה, עד כדי הרעבה, פעילות גופנית מוגזמת, ובמקרים מסוימים, הקאות או שימוש בחומרים משלשלים.

 

גורמים לאנורקסיה

הסיבות המדויקות להפרעתה האכילה אינן מובנות במלואן ויכולות להשתנות מאדם לאדם. מחקרים מראים ששילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ופסיכולוגיים ממלא תפקיד בהתפתחות הפרעה זו.

  • גורמים גנטיים: מחקרים מראים שלגורמים גנטיים יש תפקיד בהתפתחות אנורקסיה, ואנשים עם היסטוריה משפחתית של הפרעה זו נמצאים בסיכון גבוה יותר.
  • גורמים סביבתיים: לחצים חברתיים, כמו האדרת הרזון והשפעת חברים, יכולים לתרום להתפתחות אנורקסיה. מתבגרים עשויים להיות רגישים במיוחד להשפעות אלו, מכיוון שהם נמצאים בשלב של החיים בו דימוי הגוף מהווה לעתים קרובות דאגה משמעותית. אירועים טראומטיים, כגון התעללות רגשית, יכולים גם לעורר אנורקסיה במקרים מסוימים.
  • גורמים פסיכולוגיים: פרפקציוניזם, הערכה עצמית נמוכה ובעיות נפשיות כגון חרדה או דיכאון יכולים להפוך אנשים לפגיעים יותר לאנורקסיה.

אפשרויות טיפול

פניה לטיפול בהקדם חיונית כדי לעזור למתבגרים להתגבר על מצב זה. התערבות מוקדמת בטיפול היא חיונית בהתחשב בהשלכות הבריאותיות הפוטנציאליות ארוכות הטווח הקשורות להפרעה. ככל שהטיפול מתחיל מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים למנוע סיבוכים פיזיים קשים ולהשיג החלמה. התערבויות רפואיות, תזונתיות ופסיכולוגיות בזמן תורמות לשיפור התוצאות. כמו כן קיימת חשיבות רבה להעלאת המודעות להפרעה וקידום גישה פרואקטיבית לפניית עזרה. אפשרויות הטיפול הקיימות כיום:

  • ייצוב רפואי: בתחילה, ייתכן שתידרש התערבות רפואית כדי לטפל בהשלכות הפיזיות של אנורקסיה. תת תזונה חמורה עלולה להוביל לסיבוכים בריאותיים שונים, כך שלעתים יש צורך לטפל קודם כל בסיכונים בריאותיים מיידיים ולייצב את מצבו של המטופל.
  • טיפול תזונתי: מרכיב קריטי בטיפול באנורקסיה כולל טיפול בתת תזונה וסיוע למתבגרים לפתח גישה בריאה לאוכל. דיאטנים ודיאטניות מוסמכים עובדים עם מטופלים כדי ליצור תוכניות לארוחות מאוזנות על מנת להבטיח שהם מקבלים את החומרים המזינים הדרושים. שיקום הדרגתי של המשקל חיוני לשיפור הבריאות הגופנית.
  • פסיכותרפיה: צורות שונות של פסיכותרפיה, כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול משפחתי (FBT) וטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT), הינם יעילים בטיפול באנורקסיה. CBT עוזר לאנשים לאתגר ולשנות דפוסי חשיבה שליליים הקשורים לאוכל ודימוי גוף. FBT מערב את ההורים בתהליך הטיפולי, תוך התמקדות בתמיכה משפחתית ובסיוע למתבגרים לחזור למשקל תקין. DBT עוזר לאנשים לנהל רגשות ולפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר.
  • טיפול תרופתי: במקרים מסוימים, ניתן לרשום תרופות לטיפול בחרדה, דיכאון או התנהגויות אובססיביות-קומפולסיביות המתרחשות לעיתים קרובות יחד עם אנורקסיה. יש להשתמש בתרופות בשילוב עם פסיכותרפיה וטיפול תזונתי.
  • קבוצות תמיכה: קבוצות תמיכה יכולות לספק למתבגרים תחושה של קהילתיות והבנה כשהם מתמודדים עם האתגרים של התאוששות מאנורקסיה. שיתוף חוויות עם חברים שהתמודדו עם מאבקים דומים עשוי להרגיע ולעודד.
  • אשפוז: במקרים בהם המחלה מחמירה ויש צורך בהשגחה ותוכנית טיפול של צוות רב מקצועי, קיימות אופציות אשפוז במוסדות השונים, בהסכמת המשפחה ובהמלצת הרופא המטפל.

טיפול במתבגרים המתמודדים עם אנורקסיה – בבית

עבור מתבגרים, קבלת טיפול באנורקסיה בבית יכולה להיות גישה מועילה ביותר. היא מאפשרת להם לשמור על סביבה מוכרת תוך קבלת הטיפול הדרוש להם. שירותי טיפול בבית לאנורקסיה אצל מתבגרים כוללים מספר יתרונות:

  • שימור שגרת החיים: טיפול ביתי מפחית הפרעות בחיי היומיום של המתבגר, כולל בית ספר, פעילויות חברתיות ושגרה. המשכיות זו יכולה להועיל לרווחתם הכללית.
  • נוחות והיכרות: מתבגרים מרגישים לעתים קרובות יותר בנוח ופחות מאוימים בסביבה הביתית שלהם. הדבר יכול להקל על תקשורת ושיתוף פעולה טובים יותר במהלך הטיפול.
  • מעורבות משפחתית: למשפחה יש תפקיד מכריע בהחלמתם של מתבגרים הסובלים מאנורקסיה. טיפול ביתי מאפשר מעורבות משפחתית נרחבת יותר, ומקל על ההורים לתמוך בילדיהם לאורך תהליך ההחלמה.
  • טיפול פרטני: תוכנית הטיפול מותאמת למצבו, צרכיו ושגרת חייו של המתבגר, תוך העמדת יעדי טיפול ושילוב המשפחה באופן פעיל בטיפול.  
Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact