ייעוץ גריאטרי בבית

ייעוץ גריאטרי בבית

ייעוץ גריאטרי בבית

התמודדות עם אתגרי ההזדקנות – מתי יש לפנות לייעוץ גריאטרי?

במציאות שבה האוכלוסיה מאריכה ימים ועימה גדלה התחלואה והצורך בפניה לשירותים רפואיים, תחומי הגריאטריה והפסיכוגריאטריה ממלאים תפקיד מכריע בהבטחת רווחתם של אנשים מבוגרים. תחומים אלו מתמקדים באתגרים הפיזיים, הפסיכולוגיים והחברתיים הייחודיים הנלווים להזדקנות.

גריאטריה היא מומחיות רפואית המתרכזת במתן טיפול רפואי מקיף לקשישים. היא מכירה בכך שהזדקנות מלווה במגוון בעיות בריאותיות ייחודיות, המחייבות גישה מיוחדת לטיפול. אנשי מקצוע בתחום הגריאטריה מצוידים בידע ובכלים המאפשרים להם להעריך ולטפל במגוון רחב של בעיות פיזיות ונפשיות השכיחות בקרב מבוגרים. פסיכוגריאטריה היא ענף מתמחה בפסיכיאטריה המתמקד בבריאות הנפשית של מבוגרים.

התסמינים הפיזיים שעימם מתמודדת אוכלוסיית הקשישים כוללת מחלות כרוניות כגון יתר לחץ דם, סכרת, מחלות לב, מחלות אי ספיקה, דלקת פרקים, ועוד. כל אלה דורשות מעקב וניטור קבוע וקפדני. במקביל, ההזדקנות מביאה גורמת לרוב גם לירידה בתפקוד הפיזי, דבר שהופך פעילויות יומיומיות כמו רחצה, הלבשה ובישול למאתגרות יותר.

ההזדקנות עלולה לגרום גם להתדרדרות קוגניטיבית, בעיות זיכרון, קשיים בקבלת החלטות ובתפקוד היומיומי, ומחלות דמנציה כגון אלצהיימר.

הפן הנפשי גם הוא מושפע מתסמיני הגיל וההתדרדרות התפקודית, ואחוז משמעותי של בני הגיל השלישי (בני 65 ומעלה) מתמודדים עם מחלות דיכאון, חרדה, חוסר שינה ותיאבון, וחוסר שקט.

גורמים תרבותיים ממלאים גם הם תפקיד מכריע באופן שבו בעיות גריאטריות ופסיכוגריאטריות נתפסות ומטופלות. במדינות מתקדמות עם מערכות בריאות מבוססות, לקשישים יש גישה טובה יותר לטיפול רפואי, שיכול לסייע בניהול מחלות כרוניות ותסמינים רגשיים וקוגנטיביים. מדינות מסוימות שמות דגש חזק על טיפול משפחתי ותמיכה בקרובים מבוגרים, בעוד שאחרות מסתמכות יותר על טיפול מוסדי.

בישראל, כמו במדינות מפותחות רבות, האוכלוסיה המבוגרת הולכת וגדלה. בשנת 2020 היוו בני 65 ומעלה למעלה מ-12% מכלל האוכלוסייה, ומספר זה צפוי לגדול בעתיד. שינוי דמוגרפי זה הוביל להתמקדות מוגברת בטיפול גריאטרי ופסיכוגריאטרי במערכת הבריאות.

הייעוץ הגריאטרי מתחיל בהערכה גריאטרית שהיא הערכה מקיפה ורב מימדית של מצבו הפיזי, הקוגניטיבי, התפקודי, הרגשי והחברתי של אדם מבוגר. הערכה יסודית זו נועדה לזהות את הצרכים והאתגרים הייחודיים שלו ומאפשרת לגבש תכנית טיפול והתערבויות מותאמות אישית. היא כרוכה בגישה הוליסטית הבוחנת לא רק מצבים רפואיים אלא גם את סביבת החיים של הקשיש, מערכת התמיכה שעומדת לרשותו בבית ובקהילה, והעדפותיו האישיות. הערכה מקיפה זו, המתבצעת בצורה נכונה, מבטיחה שמבוגרים יקבלו את הטיפול המתאים ביותר כדי לשפר את איכות חייהם הכוללת במהלך שנותיהם המאוחרות.

התמודדות עם אתגרי הזקנה כוללת לא רק היבטים פיזיים ונפשיים אלא גם מספר רב של סוגיות מנהליות וביורוקרטיות. לדוגמה, במקרים שבהם הבריאות הקוגניטיבית או הפיזית של אדם מתדרדרת באופן משמעותי, לעיתים יש צורך בהסדרת אפוטרופסות כדי לקבל החלטות עבורו בנוגע לטיפול הרפואי, למצב המגורים וכיוב'. בנוסף, התייחסות לעניינים משפטיים כגון כתיבת צוואה או ייפוי כוח מתמשך הופכת חיונית כדי להבטיח חלוקה נכונה של נכסים ותכנון עיזבון. ייפוי כוח מתמשך הוא שיקול חשוב נוסף, שכן הוא מאפשר למישהו לפעול בשמו של האדם המבוגר בעניינים כספיים ומשפטיים כאשר הוא אינו מסוגל יותר לעשות זאת באופן עצמאי. מעבר לכך, מימוש זכויות בביטוח הלאומי ובביטוחים הפרטיים חיוני להבטחת התמיכה שאנשים מזדקנים עשויים להזדקק לה. היבטים אדמיניסטרטיביים וביורוקרטיים אלה של ההזדקנות חיוניים להבטחת מעבר חלק ומוכן היטב לשלבים מאוחרים יותר של החיים.

צבר רפואה מספקת שירות אבחון וייעוץ גריאטרי בבית, הניתן באופן פרטי בלבד, תוך הקפדה על פרטיות ונוחות המטופל. שירות זה כולל ביקור של רופא גריאטר מומחה, או אחות גריאטרית ושיתוף של רופא גריאטר באופן מקוון. הביקור כולל סקירה יסודית של הרקע הרפואי והנפשי של המטופל, בדיקה גופנית מפורטת והערכת היכולות התפקודיות. במידת הצורך, הצוות מסייע בהנפקת האישורים הנדרשים על ידי הרשויות הרלוונטיות. השירות כולל זמינות טלפונית להתייעצויות במשך מספר שבועות לאחר הביקור בבית.

 

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact