טיפול פליאטיבי בבית

תפקיד המטפל העיקרי

הטיפול באדם המתמודד עם מחלה בשלב הסופני, נעשה על ידי דמות משמעותית, לרוב אחד מבני המשפחה  – מי שאנחנו מכנים ‘המטפל העיקרי’.

התפקידים העיקריים של המטפל העיקרי:

  • נוכחות בבית, בכדי לתת מענה לצרכי החולה בכל רגע נתון.
  • ליווי רגשי, אמפטיה, אהבה…
  • מענה לצרכים סיעודיים בסיסים – מזון, היגיינה, מתן תרופות,…
  • אדמניסטרציה – להביא מרשמים, ללכת לקופת חולים,…
  • תקשורת שוטפת מול הצוות המטפל – דיווחים על מצב החולה, קבלת הנחיות לטיפול וכו’.

לעיתים מדובר בדמות אחת שהיא המטפלת העיקרית, ובפעמים רבות התפקיד מתחלק בין מספר אנשים שונים אשר אחד מהם מרכז את הטיפול.

חשוב להכיר בעובדה שעל המטפל העיקרי קיים עומס רב – פיזי ורגשי, העלול לגרום לשחיקה רבה.

ולכן חשוב מאוד שבני המשפחה יחלקו את הנטל ביניהם בהתאם ליכולות של כל אחד מהם, ויידעו לתת תמיכה למטפל העיקרי.

כיצד ניתן לתמוך במטפל העיקרי?

  • תוודאו שיש לו מענה לצרכים הבסיסים שלו – אוכל, ישן טוב, הולך לפעילות שהוא אוהב לעשות,..
  • תיזמו מפגש משפחתי בכדי לחלוק את האחריות ביניכם. אין סיבה שאחד יעשה הכל. תארגנו סידור עבודה, חלוקת אחריות, תאפשרו למטפל העיקרי  ‘למלא סוללות’ מדי פעם, להתנתק מהטיפול השוטף ולהתפנות גם לדברים אחרים.
שאלות ותשובות

מי יטפל בנו בהוספיס בית?

כל מטופל מלווה ע"י צוות מקצועי קבוע הכולל אח/ות, רופא/ה ועובד/ת סוציאלי. האחות היא מנהלת הטיפול והיא תערוך את הביקור הראשון בבית המטופל תוך 24 שעות מקליטתו. הצוות המטפל יערוך ביקורים באופן קבוע, יהיה זמין עבורכם בכל רגע נתון 24/7, וילווה אתכם בכל צורך שיתעורר - רפואי ורגשי.

איך אנחנו יכולים לקבל את שירות ההוספיס שלכם?

במידה שהחולה נמצא בבית החולים, עליכם לפנות לנציג הקופה בבית החולים ולבקש להגיע להוספיס בית של צבר רפואה. במידה שהחולה נמצא בבית, עליכם לגשת לרופא המשפחה בכדי לקבל הפניה להוספיס בית. את ההפניה יעביר הרופא ליחידה לטיפולי בית של קופת החולים, ודרך יחידה זו תוכלו לקבל את ההפניה לשירות שלנו. חשוב שתדעו - החוק במדינת ישראל מחייב את קופות החולים לתת טיפול פליאטיבי תומך בזמינות מלאה 24/7 לכל אדם החולה במחלה קשה ונמצא בשלב הסופני של חייו.

אתם גם עוזרים בטיפול יומיומי כגון רחצה?

ישנן חברות המתמחות במתן כח עזר סיעודי, כגון 'עמל סיעודית'. הצוות של 'צבר רפואה' הוא צוות המתמחה במתן טיפול פליאטיבי תומך בהיבט הרפואי והרגשי. כחלק מהליווי שלנו, אנחנו ניתן לאדם הקרוב המטפל בחולה הנחיות בכל הקשור לטיפול הסיעודי.

מה קורה אם אני צריך עזרה דחופה?

בכל מקרה של מצוקה, אנו זמינים עבורכם 24/7 כולל בסופי שבוע ובחגים. האח/ות ישאירו לכם את מספר הטלפון הנייד שלהם ומספר טלפון נוסף של כוננות למהלך סוף השבוע.

הקרוב שלי עדיין מקבל טיפולים כימותרפיים. האם נוכל במקביל לקבל את השירות שלכם?

בוודאי. הטיפול שאנחנו נותנים הוא טיפול פליאטיבי תומך, וניתן ואף רצוי לקבלו בכל שלב של המחלה, גם במקביל לקבלת טיפול פעיל במחלה (הקרנות, כימותרפיה,..). מטרת הטיפול הפליאטיבי היא להפחית את הסבל הפיזי, הרגשי והרוחני של החולה, הנובע מהמחלה או מהטיפול במחלה, באמצעות איזון כאב ותסמינים אחרים. קבלת טיפול פליאטיבי מאפשרת לחולה להמשיך בחיי היומיום בנוחות החיים הטובה ביותר האפשרית.

קרוב המשפחה שלי מקבל נוזלים וזריקות באופן שוטף. איך זה ימשיך להתקיים בבית?

כחלק מהאחריות הרפואית שלנו, אנו אחראים גם על נושא זה. האח/ות יתדרכו אתכם בכל ההליכים הנדרשים.

ממי אנחנו מקבלים מרשמים ותרופות?

הצוות המטפל בכם מספק לכם מרשמים אשר מכובדים בבתי המרקחת של כל קופות החולים ואין צורך להמיר אותם אצל רופא המשפחה. עליכם לגשת עם המרשמים לבית המרקחת המכיר במרשמי קופת החולים שלכם, ולרכוש שם את התרופות.

הקרוב שלי סובל מכאבים חזקים ומטופל במורפין. האם גם מורפין אתם נותנים בבית?

באפשרותנו לתת כל תרופה לכל סימפטום, כולל שימוש במורפין. הצוות שלנו מתמחה באיזון סימפטומים כגון כאבים, עצירות, דיכאון, קשיים בשינה, חולשה וכל תופעת לוואי אחרת אשר מלווה אנשים אשר חולים במחלה קשה.

הקרוב שלי לא מודע למצבו הקשה. אנחנו לא רוצים לספר לו היות וזה יגמור אותו. מה עושים?

אנחנו נכבד כל בקשה שלכם ושל הקרוב לכם. בתהליך הליווי אנחנו בודקים בכל שלב מה החולה יודע ורוצה לדעת, ובהתאם לתשובתו אנו מנהלים עמו את הדיאלוג. אנחנו מכבדים את רצון המטופל ומשפחתו בכל בקשה, ונפעל בהתאם לכך.
רוצים להתייעץ?