מחלקת 'הוספיס בית' של 'צבר רפואה' היא הדבר הנכון ביותר גם לחולי דמנציה

מחלקת 'הוספיס בית' של 'צבר רפואה' היא הדבר הנכון ביותר גם לחולי דמנציה

מחלקת 'הוספיס בית' של 'צבר רפואה' היא הדבר הנכון ביותר גם לחולי דמנציה

ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של 'צבר רפואה' מסביר: "שירות אשפוז פליאטיבי בבית מיועד לכל חולה במחלה קשה בשלביה המתקדמים. במקרה של חולי אלצהיימר או מחלות דמנציה אחרות – הסביבה המוכרת חשובה פי כמה. מחקרים עולמיים הוכיחו הידרדרות משמעותית במצבו של חולה דמנטי שכשמוציאים אותו מסביבתו הטבעית."

הרגעים שבהם בני המשפחה מגלים שיקירם חלה בדמנציה, אלו רגעים שמשנים את החיים של כל בני המשפחה. למרבה הצער, מחלות הדמנציה, שהנפוצה בהן היא אלצהיימר, היא חשוכת מרפא. כמו כל מחלה חשוכת מרפא אחרת, גם אנשים הלוקים בדמנציה זכאים לקבל טיפול רפואי, סיעודי וסוציאלי בשלהי חייהם – בבית, במימון קופות החולים.

 

ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה, המעניקה שירותי אשפוז בית והוספיס בית במימון קופות החולים, והיחידה בארץ המתמחה בשירותי הוספיס בית לחולי דמנציה, מסביר: "הטיפול בחולים באלצהיימר ושאר מחלות דמנציה, בשלבים מתקדמים, מתמקד בשיפור איכות ונוחות החיים של החולה תוך הקלה על כאב ותסמינים מטרידים אחרים הייחודיים למחלת הדמנציה כגון: אי שקט פסיכו-מוטורי, קשיים הקשורים להאכלה והזנה, מצבי חום וחשש לזיהום".

 

לדברי ד"ר צבר, "ישנה סבירות גבוהה כי ליווי פליאטיבי יצמצם משמעותית את מספר האשפוזים של החולה. הצוות הרפואי ייתן כלים, הדרכה וייעוץ למשפחה ולמטפל העיקרי בחולה. השירות מוצע על ידי צבר רפואה במימון מלא של קופות החולים."

 

"כל סוגי הדמנציה מחמירים עם הזמן", מדגיש ד"ר צבר, "המושג 'דמנציה מתקדמת' מתייחס לשלבים האחרונים של המחלה. שלב זה מגיע בממוצע בין 3-9 שנים מאבחון המחלה. דמנציה מתקדמת מוכרת בעולם ובישראל כמחלה חשוכת מרפא על כן חולים בשלב המתקדם זכאים לטיפול פליאטיבי תומך בביתם במסגרת אשפוז בית".

 

"חשוב לציין שגם חולה דמנטי, על אף הליקויים הקוגניטיביים שלו, מרגיש חלק מהסביבה שהייתה חלק ממנו שנים ארוכות – הבית שלו", אומר ד"ר צבר.

 

"ישנם כמה סימנים לזיהוי דמנציה בשלב המתקדם", מוסיף ד"ר צבר. "כאשר אדם מגלה חוסר יכולת ללכת, או להתיישב או לחייך, או שמתקשה לזהות את הסביבה או את קרובי המשפחה, כאשר מתחילות הפרעות בבליעה, או באכילה, אלה סימנים שמצביעים על תחילתה של דמנציה וכדאי לאבחן את המחלה כמה שיותר מוקדם".

 

"לצבר רפואה יש מעטפת כוללת לטיפול בחולי דמנציה הכולל מלבד הטיפול בחולה, גם סיוע למשפחה ולמטפל העיקרי", אומר ד"ר צבר. הטיפול הפליאטיבי הכולל צוות רב מקצועי של רופא, אחות ועובדת סוציאלית, נותן תמיכה מלאה לבני המשפחה ובראש ובראשונה למטפל העיקרי, בין אם הוא בן משפחה ובין אם הוא עובד זר."

 

"מטרת הרפואה המודרנית היא להעניק איכות חיים ככל שניתן לכל חולה, גם לחולי דמנציה. יחד עם זאת, הרפואה כיום יודעת להגיד ע"פ קריטריונים ברורים, כדוגמת אשפוזים תכופים, ירידה משמעותית במשקל, תפקוד קוגניטיבי נמוך במיוחד וכדו', מתי החולה מגיע לשלב הסופי בחייו. גם בשלב הזה, צבר רפואה נמצאת באופן צמוד עם החולה ועם בני המשפחה, כדי להכין אותם לשלבים הבאים".

 

"מתוך ניסיון רב בטיפול בחולים דמנטיים, אנחנו מעניקים כלים מקצועיים קליניים וסוציאליים אשר יכולים לאפשר איכות ונוחות חיים גם עבור המשפחה ולענות על כל השאלות שעולות בשלבי המחלה השונים ובמיוחד בשלב המתקדם. המטרה שלנו היא לעשות ככל שביכולתנו לשפר את איכות ונוחות החיים של המטופל ושל בני המשפחה, ולמנוע כאב וסבל ככל הניתן. הצוות שלנו מיומן בטיפול רפואי במרחב הביתי, ובמתן מענה לתסמינים הספציפיים למחלות דמנציה כגון בעיות בליעה, אי שקט, ועוד."

 

לסיום, אומר, ד"ר צבר, "המעטפת שאנחנו נותנים היא באמצעות קופות החולים, רבים אולי לא יודעים זאת, אבל לא תמיד מחויבים לאשפז את החולה בבית החולים או במוסד רפואי, אלא שניתן לפנות לקופת החולים שלכם ולבקש מהם אשפוז ביתי, וברגע שזה מאושר ע"י קופת החולים, ניתן לקבל את שירות הוספיס הבית של 'צבר רפואה'. מבחינתנו זהו הדבר הנכון ביותר לחולי דמנציה, על מנת שגם בסוף חייהם, יזכו לאיכות חיים מיטבית, ויהיו מוקפים ביקיריהם ובחפצים והריחות המוכרים, התורמים לשלוותם וליציבותם."

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact