אלטרנטיבות לאישפוז מאת ד

אלטרנטיבות לאישפוז מאת ד"ר איתמר עופר

אלטרנטיבות לאישפוז מאת ד"ר איתמר עופר

בעולמות הבריאות עומדים לרשותנו מגוון של כלים טיפוליים, בכל פעם שאנחנו עומדים בפני בחירה בכלי טיפולי כזה או אחר, אנו בוחנים האם הוא המתאים ביותר למצבו הרפואי של המטופל מבין האפשרויות. יש להתייחס לבית החולים עצמו ככלי טיפולי, והשאלה היא האם הוא הכלי הטיפולי המתאים ביותר לכל חולה.

מאת: ד"ר איתמר עופר, מנכ"ל צבר רפואה, ומומחה במנהל רפואי ורפואת ילדים

 

אין כל ספק כי בית החולים הוא שנותן את המענה הטוב ביותר במקרים רבים כמו טיפול נמרץ וכמובן שחדר הניתוח הוא המקום המתאים ביותר לבצע פרוצדורות כירורגיות, אך האם כל חולה שמאושפז במחלקה הפנימית וזקוק לטיפול ולהשגחה אכן מוכרח להיות שם?

 

היום אנו יודעים כי קיימים סיכונים רבים שכרוכים בעצם ההתאשפזות. אם אדם מבוגר שאינו סובל משום מחלה יתאשפז בבית החולים, הוא כבר נמצא בסיכון מעצם היותו שם. על פי הנתונים שהגיעו מהספרות העולמית ידוע כי24% ממטופלים מעל גיל 70 שמתאשפזים בבית החולים מפתחים מצב של בלבול וחוסר התמצאות והתוצאה של כך יכולה להיות נפילה מהמיטה, שבר וכיוצא בזה. 2 מכל 5 מטופלים משתחררים מאשפוז קצר בבתי החולים עם התדרדרות במצב התפקודי שלהם טרום האשפוז. 22% מהחולים שאושפזו במחלקה פנימית בישראל חוזרים בתוך חודש לאשפוז נוסף. ולכן, לפני שאנחנו מכניסים אותם לאשפוז אנחנו מוכרחים לשאול – האם הם מוכרחים להיות שם?

 

יש להדגיש כי אשפוז במחלקה הפנימית הוא עדיין הכלי הטיפולי המתאים ל-80% מהחולים המאושפזים בה, אם מכיוון שהם נמצאים בסכנת התדרדרות מידית, אם האבחון שלהם לא הושלם או שהם זקוקים לטיפול יום-יומי של רופאים מומחים ממספר דיסציפלינות שונות. אבל יתר ה-20% מהחולים שמאושפזים במחלקה הפנימית היו יכולים להתאשפז בביתם באשפוז פנימית בבית, וזאת בזכות קיומה של מערכת שמנהלת את האשפוז הביתי באופן מקיף מסביב לשעון, מערכת שבה המקצועיות של הצוותים הרפואיים והזמינות מסביב לשעון מאפשרת טיפול והשגחה בבית באותה רמת מקצועיות ובטיחות כמו זו הקיימת בבית החולים אך ללא כל הסיבוכים הקיימים שם.

 

אשפוז פנימית בבית הוא שירות חדש של ‘צבר רפואה’ במסגרתו אנו מטפלים בקבוצה מתוך החולים במחלקה הפנימית שיכולים לקבל את השירות הרפואי שלא במסגרת המחלקה בבית החולים. בצוות המקצועי שלנו נמצאים בין היתר רופאים מומחים ברפואה פנימית שמחליטים על פי המידע שקיבלו מהרופאים שפגשו את החולה במיון, במחלקה הפנימית או בקהילה, האם הוא מתאים לטיפול בביתו ואז מנהלים את הטיפול בו.

 

מרגע שהמטופל עובר לאחריות הרפואית של ‘צבר רפואה’ הוא זכאי למפגש יומיומי עם רופא בביתו ומפגש של לפחות פעם ביום ובמקרה הצורך אף יותר מכך, עם אחות אחראית בביתו של המטופל, מה שמאפשר מתן מענה מלא של 360 מעלות סביב צרכיו הרפואיים והסוציאליים של המטופל ומשפחתו בביתו.

 

הכלי החשוב ביותר שמאפשר למטופל המאושפז בביתו זמינות מסביב לשעון הוא צוות מקצועי מחויב הזמין למענה מידי לכל שאלה ולכל צורך שעולה 24 שעות ביממה. כל מי שמעניק שירותי אשפוז ביתיים נדרש להקים מוקד רפואי מסביב לשעון. לא רצינו שחולים יאלצו להמתין על הקו או להעביר מידע דרך מוקדנית שלא בהכרח תוכל להעניק להם תשובה, ולכן האחיות שלנו, הן שעונות בעצמן לחולה בכל שעה ביום ובלילה. התיק רפואי של כל חולה שמאושפז באשפוז ביתי זמין לכל אנשי הצוות, לרופאים ולאחיות, לפי הרשאה, וניתן לגשת אליו מכל מקום בטאבלט או במחשב הנייד, להתעדכן במצב הרפואי של החולה או לתעד מידע חדש. כשחולה המאושפז בביתו מתקשר לאחד מאנשים הצוות הם יוכלו לראות מיד את מצבו הרפואי המעודכן ואת הדיווחים של יתר אנשי הצוות.

 

לא רק המטופלים הם שמרוויחים משירותי פנימית בבית אלא גם קופות החולים. ברגע שמצבו הבריאותי של כל אדם מתדרדר, השימושים שלו בקופת החולים הולכים ועולים, אך כשאדם נשאר בסביבתו הטבעית הסיכון שלו להתדרדרות יורד, ומכאן שקופות החולים רואים תועלת רבה בשירותים החוסכים התדרדרות באמצעות אשפוז פנימית בבית. אשפוז פנימית בבית מאפשר גם רצף טיפולי טוב יותר במעבר מתקופת האשפוז לטיפול בקהילה אצל רופאי קופות החולים. נכון להיום, לאחר שהחולה משתחרר מבית החולים הוא מקבל מכתב סיכום אשפוז שמגיע אל מערכות המידע בקופות החולים. אך למעט זאת אין כמעט כל תקשורת שגרתית בין רופאי בתי החולים לרופאי קופות החולים מה שפוגע בסופו של דבר בטובת המטופל. המטרה שלנו היא לפעול כמה שיותר בשקיפות בין הצוותים המטפלים שלנו לרופאי הקהילה. אם לדוגמה הצוות הרפואי שלנו המליץ על החלפת תרופה, מתפקידנו ליצור קשר עם רופא קופת החולים ולנמק את סיבת ההחלפה. אנחנו מייצרים מהלך אקטיבי ולקיחת האחריות כדי שהמידע החשוב והרלוונטי ישותף בצורה הנכונה עם הרופא, רק כך נוכל לקיים רצף טיפולי אמיתי. מכיוון שלכל קופה ובכל מחוז יש נהלים שונים, אנו פועלים כך שהמלצות השחרור יהיו ברוח הנהלים של הקופה על פי אזור מגוריו, כלומר אם יש קופה מסוימת דורשת אישור לביצוע בדיקה, נכוון את החולה ליעד הרלוונטי לקבלת האישור.

 

אנו מעניקים שירות אשפוז פנימית בבית למבוטחי קופת חולים מכבי ומאוחדת ופועלים בשיתוף פעולה מול מגוון מבתי חולים כגון רמב”ם, בני ציון, העמק ובילינסון במטרה לספק שירות אשפוז ביתי כחלופה איכותית לאשפוז קצר מועד במחלקה בפנימית . בימים אלו כלל קופות החולים בוחנות מתן שירות אשפוז ביתי המבוסס על הקריטריונים שהוגדרו ע”י משרד הבריאות וניתנים באופן שוטף על ידי צבר רפואה.

 

ד"ר איתמר עופר ו‘צבר רפואה’ רואה את עצמה כחלק אינטגרלי במערכת הבריאות הישראלית ואנחנו מאמינים שאנו מובילים את אחד הכיוונים שיאפשרו למערכת הבריאות הישראלית להתמודד עם האתגרים העצומים שכבר קיימים, ובעיקר עם הזדקנות האוכלוסייה, כאשר הנגזרת המידית היא הצורך בשירותים רפואיים נוספים וכמובן בשירותי אשפוז. המענה שאנחנו נותנים מאפשר להעניק את הטיפול המדויק והאופטימלי לחולים שמתאימים לאשפוז פנימית ביתי ובכך לפנות משאבים רבים לצרכים חשובים אחרים במערכת הבריאות.

 

Contact צרו
קשר
Contact Contact
Contact